Het M&A-proces stap voor stap
Van voorbereiding tot post closing: dit kun je verwachten tijdens een overname- of verkooptraject
Een overname of verkoop verloopt zelden volgens een keurig stappenplan. Elk traject is uniek, dynamisch en heeft onverwachte wendingen. Toch zijn er herkenbare fasen die als kapstok kunnen dienen, de complexiteit achter de verschillende fasen is echter niet uit te vlakken.
- Voorbereiding op een overname-traject
Een succesvolle overname begint met een heldere strategie. Wat wil je bereiken? Groei, schaalvergroting, opvolging of waarde verzilveren? Deze fase draait om oriëntatie, het inschakelen van adviseurs en het beoordelen van de haalbaarheid van een deal – als koper of verkoper.
- Bedrijfswaardering
Wat is de onderneming waard – en waarom? Afhankelijk van het doel en de sector kunnen verschillende methodes worden ingezet, zoals de DCF-methode of multiples. De waardering vormt vaak de basis voor het verdere proces, maar is slechts één van meerdere factoren.
Merk op dat in een overname traject de waardering van een stand-alone onderneming niet gelijk hoeft te zijn met wat het voor de (beoogde) koper waard is. Door hiervan bewust te zijn is de kans groter dat de waardering de marktprijs benaderd.
- Matchmaking in M&A
Wanneer het profiel en de criteria duidelijk zijn, start de zoektocht naar een geschikte koper of target. Dit gebeurt vaak via het netwerk van zowel ondernemers als adviseurs en/of een actieve marktanalyse. Naast financiële fit zijn strategie, cultuur en toekomstvisie minstens zo belangrijk om de juiste koper en verkoper bij elkaar te brengen. Om de vertrouwelijkheid te benadrukken wordt in de meeste gevallen een geheimhoudingsovereenkomst ondertekend.
- Transactiestructuren
De gekozen structuur heeft invloed op de mogelijkheden, het risico, de betrokkenheid en fiscale consequenties. Denk hierbij onder andere aan de verschillen tussen een aandelen- en een activatransactie.
In de meeste gevallen is de meest eenvoudige structuur de beste, echter kunnen alternatieve structuren of aanvullingen, zoals earn-outs en vendor loans, een transactie mogelijk maken die zonder deze toevoegingen niet had kunnen plaatsvinden.
- Onderhandeling
Nadat verkopers de benodigde informatie met de beoogde kopers hebben gedeeld, start de onderhandeling over prijs, voorwaarden en planning. De kunst is het vinden van een balans tussen zakelijkheid en relatiebeheer. Zo snel mogelijk heldere uitgangspunten formuleren loont, zowel inhoudelijk als emotioneel.
- Financiering
Voor kopers is financiering vaak een cruciale stap. Dit kan via banken, private investeerders of fondsen. Voor verkopers is het essentieel om te toetsen of de koper over de middelen beschikt. Een sterke voorbereiding en heldere structuur zijn bepalend voor succes.
- Due Diligence
In deze onderzoeksfase analyseert de koper de onderneming op financieel, juridisch, fiscaal en commercieel gebied. Eventuele risico’s worden geïdentificeerd en kunnen onderdeel worden van de uiteindelijke transactiedocumentatie.
Voor verkopers is het zaak om goed voorbereid te zijn, om vragen snel te kunnen beantwoorden en onduidelijkheden te voorkomen. Daarnaast is het ook in het belang van verkoper om openheid te geven over de zaken die van belang kunnen zijn voor koper, dit om na closing discussies en eventuele claims te voorkomen
- Afronding
Na of tijdens het due diligence worden de definitieve contracten opgesteld, denk hierbij aan de definitieve koopovereenkomst en eventuele aanvullende documenten. Na ondertekening vindt de officiële overdracht plaats: de closing.
- Post closing
Na de closing begint de integratie of overdracht. Voor kopers draait dit om synergie, continuïteit en waardecreatie. Voor verkopers vaak om overdracht van kennis, het maken van de volgende stap met de onderneming of het afronden van een ondernemershoofdstuk. Goede begeleiding in deze fase voorkomt ruis en versnelt het succes.
📞 Benieuwd naar wat M&A voor jouw situatie kan betekenen? Neem gerust contact op voor een oriënterend gesprek. We denken graag met je mee.

Andere blogs
Het doel van een bedrijfswaardering
Waarom kopers en verkopers een waardering opstellen bij een overname Bij een bedrijfsovername is de bedrijfswaardering een van de belangrijkste factoren. Toch komen koper en verkoper vaak tot verschillende uitkomsten. Dat is niet vreemd. Ze kijken elk vanuit hun eigen...
De samenwerking tussen ondernemer en adviseur in een overnametraject
Waarom begeleiding het verschil maakt in een overnameproces Een overname of verkoop is geen alledaagse gebeurtenis. Het proces kan intensief, strategisch én emotioneel zijn. Voor ondernemers betekent dit vaak een eerste kennismaking met complexe financiële, juridische...
Waarom ondernemers kiezen voor fusies en overnames
De strategische waarde van fusies en overnames – voor kopers én verkopersFusies en overnames (ook wel M&A genoemd) zijn al lang niet meer alleen het domein van grote corporates of private-equityfondsen. Steeds meer ondernemers in het MKB, zowel kopers als...
Recente reacties