Fusies en overnames, voor ons een alledaags begrip, voor veel ondernemers een begrip waar zij onderzoek naar doen wanneer zij denken aan de volgende fase in hun leven of carrière.  Het verkopen van uw onderneming kan immers worden gezien als de afsluiting van een groot en belangrijk hoofdstuk in uw leven. Alhoewel wij onszelf hierin kunnen vinden denken wij dat de verkoop van de onderneming meer is dan het afsluiten van een hoofdstuk. Bij het verkopen van uw onderneming denken wij aan het zorg dragen voor:

  • Een verkoopprijs die representatief is voor wat u en uw medewerkers hebben opgebouwd.
    • Denk hierbij aan de waarde voor behaalde en te behalen resultaten, groeipotentieel, concurrentiepositie, intellectuele eigendommen, et cetera.
  • De voorwaarden van de transactie, welke minstens zo belangrijk zijn als de verkoopprijs.
    • Zo kan het goed zijn om na te denken over wat u wilt doen na de transactie. Gaat u op rondreis in Zuid-Amerika of wilt u aanblijven voor een bepaalde periode? Beide uitgangspunten kunnen namelijk aanzienlijk impact hebben op de verkoopprijs en het proces gedurende/na de overname.
  • Uw personeel, klanten, leveranciers en andere partners door de geschikte overnamekandidaten te zoeken en selecteren.
  • Het in goede banen leiden van het overnametraject.
    • Om onrust in en buiten uw onderneming te voorkomen is het verstandig om het overnametraject strikt vertrouwelijk te benaderen.
    • Een gedegen planning opstellen voor individuele fases van het overnametraject.

Om te voorkomen dat u voor verrassingen komt te staan wanneer u, uw onderneming wilt verkopen is het verstandig om tijdig na te denken over bovenstaande punten. Tevens is het belangrijk om te begrijpen op welke kenmerken overnamekandidaten selecteren. Door hierop voor te sorteren kunt u tijdig handelen en veranderingen doorvoeren, dit kan honderdduizenden tot miljoenen extra opleveren en/of leiden tot betere voorwaarden bij de verkoop van uw onderneming.

Bij Inter Actus begeleiden wij ondernemers bij het verkoop-klaar maken van de onderneming, ook wanneer de ondernemers voorlopig niet voornemens zijn om het bedrijf te verkopen. Ondernemers kiezen hiervoor omdat zij hiermee bouwen aan de onderneming in plaats van in de onderneming.

Andere blogs

Verschillende soorten due diligence

Verschillende soorten due diligence

 In het vorige artikel hebben we uitgelegd waarom due diligence cruciaal is voor een succesvolle overname. Een overnameonderzoek bestaat vaak uit meerdere disciplines. Het is belangrijk om te weten hoe zo’n onderzoek in de praktijk wordt uitgevoerd en wat je met de...

Lees meer
Due Diligence: waarom onderzoek doen

Due Diligence: waarom onderzoek doen

Waarom due diligence onderzoek cruciaal is bij een overname In eerdere artikelen hebben we besproken hoe er wordt gekomen van initieel contact tussen koper en verkoper tot een intentieovereenkomst. De natuurlijke vervolgstap in het proces na de intentieovereenkomst...

Lees meer
𝐕𝐞𝐫𝐚𝐧𝐝𝐞𝐫𝐢𝐧𝐠 𝐢𝐧 𝐮𝐰 𝐨𝐫𝐠𝐚𝐧𝐢𝐬𝐚𝐭𝐢𝐞? 𝐈𝐧𝐯𝐞𝐬𝐭𝐞𝐞𝐫 𝐢𝐧 𝐝𝐞 𝐥𝐞𝐢𝐝𝐢𝐧𝐠𝐠𝐞𝐯𝐞𝐧𝐝𝐞𝐧!

𝐕𝐞𝐫𝐚𝐧𝐝𝐞𝐫𝐢𝐧𝐠 𝐢𝐧 𝐮𝐰 𝐨𝐫𝐠𝐚𝐧𝐢𝐬𝐚𝐭𝐢𝐞? 𝐈𝐧𝐯𝐞𝐬𝐭𝐞𝐞𝐫 𝐢𝐧 𝐝𝐞 𝐥𝐞𝐢𝐝𝐢𝐧𝐠𝐠𝐞𝐯𝐞𝐧𝐝𝐞𝐧!

Bij veranderingen in organisaties wordt van leidinggevenden verwacht dat zij flexibel en adaptief zijn; zij hebben immers vaak de taak om de ‘verander-ideeën’ om te zetten in ‘anders handelen’ van de medewerkers. Veel leidinggevenden hebben moeite om zich aan te...

Lees meer