Fusies en overnames, voor ons een alledaags begrip, voor veel ondernemers een begrip waar zij onderzoek naar doen wanneer zij denken aan de volgende fase in hun leven of carrière. Het verkopen van uw onderneming kan immers worden gezien als de afsluiting van een groot en belangrijk hoofdstuk in uw leven. Alhoewel wij onszelf hierin kunnen vinden denken wij dat de verkoop van de onderneming meer is dan het afsluiten van een hoofdstuk. Bij het verkopen van uw onderneming denken wij aan het zorg dragen voor:
- Een verkoopprijs die representatief is voor wat u en uw medewerkers hebben opgebouwd.
-
- Denk hierbij aan de waarde voor behaalde en te behalen resultaten, groeipotentieel, concurrentiepositie, intellectuele eigendommen, et cetera.
- De voorwaarden van de transactie, welke minstens zo belangrijk zijn als de verkoopprijs.
- Zo kan het goed zijn om na te denken over wat u wilt doen na de transactie. Gaat u op rondreis in Zuid-Amerika of wilt u aanblijven voor een bepaalde periode? Beide uitgangspunten kunnen namelijk aanzienlijk impact hebben op de verkoopprijs en het proces gedurende/na de overname.
- Uw personeel, klanten, leveranciers en andere partners door de geschikte overnamekandidaten te zoeken en selecteren.
- Het in goede banen leiden van het overnametraject.
- Om onrust in en buiten uw onderneming te voorkomen is het verstandig om het overnametraject strikt vertrouwelijk te benaderen.
- Een gedegen planning opstellen voor individuele fases van het overnametraject.
Om te voorkomen dat u voor verrassingen komt te staan wanneer u, uw onderneming wilt verkopen is het verstandig om tijdig na te denken over bovenstaande punten. Tevens is het belangrijk om te begrijpen op welke kenmerken overnamekandidaten selecteren. Door hierop voor te sorteren kunt u tijdig handelen en veranderingen doorvoeren, dit kan honderdduizenden tot miljoenen extra opleveren en/of leiden tot betere voorwaarden bij de verkoop van uw onderneming.
Bij Inter Actus begeleiden wij ondernemers bij het verkoop-klaar maken van de onderneming, ook wanneer de ondernemers voorlopig niet voornemens zijn om het bedrijf te verkopen. Ondernemers kiezen hiervoor omdat zij hiermee bouwen aan de onderneming in plaats van in de onderneming.

Andere blogs
Informatiememorandum
In het vorige artikel is besproken hoe je gevoelige informatie tijdens een overnametraject beschermt. Zodra de juiste partij in beeld is en een NDA is getekend, kan er meer informatie over de onderneming worden gedeeld. Vaak gebeurt dit in de vorm van een...
Geheimhouding in M&A
In het vorige artikel is besproken hoe belangrijk het is om de juiste koper of verkoper te vinden. Tijdens die zoektocht wordt in beginsel enkel anonieme informatie gedeeld, zoals een bedrijfsprofiel of globale cijfers. Zodra gesprekken serieuzer worden, komt er...
Matchmaking in M&A
In de vorige artikelen is beschreven hoe je de waarde van een onderneming kunt bepalen. Maar waarderen is slechts één onderdeel van een overnametraject. Minstens zo belangrijk is het vinden van de juiste partij om de overname te realiseren. Dat is waar matchmaking in...