Grip op de cijfers is geen doel op zich. Wel is het een goede tool naast een degelijke sales- en marketingstrategie en een heldere visie op het gebied van organisatorisch management. Als onderdeel van de financiële analyse zijn er een aantal ratio’s waar wij standaard naar kijken. Deze ratio’s geven ons namelijk een samenvatting van de cijfers en sluiten vaak aan bij het verhaal achter de cijfers. Deze ratio’s kunnen vervolgens worden gebruikt als stuurinformatie.

Voorbeeld:

Meerdere crediteuren hebben gebeld in het kader van openstaande posten bij jouw onderneming. De finance afdeling geeft aan dat de cash positie te laag is. Na wat uitzoek werk kom je erachter dat de debiteuren positie is opgelopen, na wat herinneringsmails en telefoontjes zie je de debiteuren positie aflopen en de kasgelden oplopen. Er is weer ademruimte en crediteuren kunnen worden betaald. Ook hierbij let je op, je wil immers niet je gehele kas verbruiken voor het afbetalen van crediteuren.

Dit soort situaties kunnen worden voorkomen of efficiënter worden aangepakt. Dit kan onder andere middels ratio-analyse. Ratio’s tonen dus aan of een bedrijf financieel gezond is en/of wat aandachtspunten kunnen zijn.

Andere blogs

De Automotive Specialist

De Automotive Specialist

Inter Actus is al meer dan 30 jaar betrokken bij de overnames in de Automotive sector. De afgelopen jaren lijken de ontwikkelingen in de branche in een stroomversnelling te raken en wordt er veel geschreven over de dynamiek in deze branche. Ook zet de schaalvergroting...

Lees meer
Voegt mijn bedrijf waarde toe?

Voegt mijn bedrijf waarde toe?

Wat betekent deze vraag en waarom is dit belangrijk voor u als ondernemer? Vooropgesteld wil ik aangeven dat deze vraag vaak wordt beantwoord in dikke boeken en uitgebreide onderzoeken. Dit is ook volledig terecht. Waardecreatie is immers een ingewikkeld concept. Toch...

Lees meer