Bij studies met een internationaal karakter wordt bediscussieerd wat de impact is van verschillende culturen op ondernemingen. Tijdens deze discussies komt onder andere het concept ‘op tijd komen’ aan bod. Voor eenieder die al een tijd in Nederland woont of hier is geboren, is het duidelijk: Te laat komen is niet acceptabel in de Nederlandse cultuur. Sterker nog, wij komen liever een kwartier te vroeg als het past in de agenda. Dit is anders in andere culturen. Zo komen Amerikanen stipt op tijd vanuit het idee dat iedere minuut te vroeg beter had kunnen worden benut en iedere minuut te laat de planning kan verstoren. In andere culturen is het weer onbeschoft om op stipt op tijd of te vroeg te komen, de gastheer/-vrouw is vast druk bezig. Nederlanders die in het buitenland gaan werken of studeren ervaren dan ook wel eens dat zij scheef worden aangekeken omdat zij ‘op tijd komen’.
Moraal van het verhaal de definitie ‘op tijd komen’ heeft overal een andere betekenis, maar in Nederland komen we liever te vroeg dan te laat.
Toch is het bijzonder dat dit niet lijkt te gelden als het aankomt op het verkoop klaar maken van de onderneming. Wat ik hiermee bedoel is het volgende:
Wij begeleiden onze klanten bij het kopen of verkopen van ondernemingen. Wanneer wij onze klanten begeleiden bij het aankopen van een onderneming controleren wij de boekhouding, commerciële verplichtingen en afspraken/contracten met klanten. Dit heet ook wel een boekenonderzoek of due diligence. Wij voorkomen hiermee dat onze klanten tegen vervelende verrassingen aanlopen na de overnametransactie. Wat hierbij opvalt is (bijvoorbeeld) dat de verkopende ondernemingen de boekhoudingen niet of niet gedegen op orde hebben. In een van onze due diligence projecten was de impact aanzienlijk: het resultaat in de boekhouding week 80% af van de werkelijkheid en de potentiële koper vertrouwde niet meer in het project.
Onze boodschap: Wees niet te laat. Zorg ervoor dat je onderneming ten alle tijden verkoop klaar is, het verkoop klaar maken van de onderneming is immers een continu proces. Naast het voorkomen van verrassingen zullen wij met u kijken naar mogelijkheden om de waarde van uw onderneming te verhogen.
Bij Inter Actus begeleiden wij ondernemers bij het verkoop-klaar maken van de onderneming, ook wanneer de ondernemers voorlopig niet voornemens zijn om het bedrijf te verkopen. Ondernemers kiezen hiervoor omdat zij hiermee werken aan de onderneming in plaats van in de onderneming.
Andere blogs
Om anderen leiding te kunnen geven moet je eerst leiding aan jezelf kunnen geven
Om anderen leiding te kunnen geven moet je eerst leiding aan jezelf kunnen geven Leidinggeven leer je niet op school. Natuurlijk zijn er talloze trainingen en opleidingen waar je inzichten opdoet en vaardigheden leert die je kunnen helpen om leiding te geven. Maar in...
De Automotive Specialist
Inter Actus is al meer dan 30 jaar betrokken bij de overnames in de Automotive sector. De afgelopen jaren lijken de ontwikkelingen in de branche in een stroomversnelling te raken en wordt er veel geschreven over de dynamiek in deze branche. Ook zet de schaalvergroting...
Ratio analyse helpt bij het ondernemen
Grip op de cijfers is geen doel op zich. Wel is het een goede tool naast een degelijke sales- en marketingstrategie en een heldere visie op het gebied van organisatorisch management. Als onderdeel van de financiële analyse zijn er een aantal ratio’s waar wij standaard...