
De strategische waarde van fusies en overnames – voor kopers én verkopers
Fusies en overnames (ook wel M&A genoemd) zijn al lang niet meer alleen het domein van grote corporates of private-equityfondsen. Steeds meer ondernemers in het MKB, zowel kopers als verkopers, benutten fusies en overnames als instrument om strategische doelen te bereiken.
Tot voor kort was het vanzelfsprekend dat een onderneming haar activiteiten afschaalt of staakt als er geen bedrijfsopvolging beschikbaar bleek binnen de familiaire cirkel. Hedendaags wordt er steeds meer gekozen voor de verkoop van deze activiteiten als alternatief op staken of afschalen. Hiermee verzilvert verkoper de waarde van de aandelen en is opvolging geborgd. Voor koper kan de aankoop van activiteiten in dit geval als alternatief dienen op organische groei.
Schaalvergroting
Voor kopers kunnen fusies en overnames een manier zijn om schaalvergroting te bewerkstelligen, door een bedrijf over te nemen. Hierbij is de voornaamste factor het uitbreiden van capaciteit.
Voor verkopers kan een overname juist het sluitstuk zijn van jaren ondernemerschap. Hierbij geldt dat een overnametraject het verzilveren van opgebouwde waarde en/of opvolging kan borgen. Afschalen of staken van activiteiten is immers zonde indien de concurrent waarde ziet in deze activiteiten.
Marktpositie
Zowel kopers als verkopers zien consolidatie vaak als een strategische keuze: het vergroten van slagkracht om sterker te staan in een concurrerende markt. Voor kopers betekent dit een groter marktaandeel; voor verkopers kan het de zekerheid bieden dat hun bedrijf binnen een groter geheel voortbestaat en zich verder kan ontwikkelen.
Strategische aanvulling: versterking van aanbod, talent en kennis
Een overname kan beide partijen sterker maken. De koper krijgt toegang tot nieuw aanbod, specialistische kennis of technologie die lastig zelf te ontwikkelen is. De verkoper sluit zich aan bij een kapitaalkrachtige partij die goed aansluit bij de huidige activiteiten en biedt zo meerwaarde voor de koper, dit zorgt voor groei en toekomstbestendigheid voor koper én verkoper.
Persoonlijke doelen en opvolging
Fusies en overnames zijn vaak óók een persoonlijk traject. Veel ondernemers zien de verkoop van hun bedrijf als de start van een nieuwe fase: meer rust, andere ambities of een nieuw avontuur. Een goede deal betekent dan niet alleen financiële waarde, maar ook gemoedsrust.
Voor kopers is het juist belangrijk om te weten of de verkopende partij nog (tijdelijk) betrokken blijft of kennis overdraagt, zeker bij familiebedrijven of gespecialiseerde niches.
Of je nu aan de koop- of verkoopkant staat, fusies en overnames zijn geen doel op zich. Het is een middel om je strategische koers te versterken, om kansen te benutten of om tijdig en waardevol afscheid te nemen van een onderneming die met veel toewijding is opgebouwd.
Bij Inter Actus begeleiden we zowel kopers als verkopers in dit proces, van oriëntatie tot afronding. Met oog voor cijfers, mensen én toekomst.
📞 Benieuwd wat fusies en overnames voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. We denken graag met je mee.
🔜 In ons volgende artikel gaan we dieper in op het fusie- en overnameproces: welke stappen en fases doorloop je tijdens een overname- of verkooptraject? Blijf ons volgen voor een helder overzicht van het M&A-traject.
Andere blogs
Om anderen leiding te kunnen geven moet je eerst leiding aan jezelf kunnen geven
Om anderen leiding te kunnen geven moet je eerst leiding aan jezelf kunnen geven Leidinggeven leer je niet op school. Natuurlijk zijn er talloze trainingen en opleidingen waar je inzichten opdoet en vaardigheden leert die je kunnen helpen om leiding te geven. Maar in...
De Automotive Specialist
Inter Actus is al meer dan 30 jaar betrokken bij de overnames in de Automotive sector. De afgelopen jaren lijken de ontwikkelingen in de branche in een stroomversnelling te raken en wordt er veel geschreven over de dynamiek in deze branche. Ook zet de schaalvergroting...
Ratio analyse helpt bij het ondernemen
Grip op de cijfers is geen doel op zich. Wel is het een goede tool naast een degelijke sales- en marketingstrategie en een heldere visie op het gebied van organisatorisch management. Als onderdeel van de financiële analyse zijn er een aantal ratio’s waar wij standaard...
Recente reacties