Grip op de cijfers is geen doel op zich. Wel is het een goede tool naast een degelijke sales- en marketingstrategie en een heldere visie op het gebied van organisatorisch management. Als onderdeel van de financiële analyse zijn er een aantal ratio’s waar wij standaard naar kijken. Deze ratio’s geven ons namelijk een samenvatting van de cijfers en sluiten vaak aan bij het verhaal achter de cijfers. Deze ratio’s kunnen vervolgens worden gebruikt als stuurinformatie.

Voorbeeld:

Meerdere crediteuren hebben gebeld in het kader van openstaande posten bij jouw onderneming. De finance afdeling geeft aan dat de cash positie te laag is. Na wat uitzoek werk kom je erachter dat de debiteuren positie is opgelopen, na wat herinneringsmails en telefoontjes zie je de debiteuren positie aflopen en de kasgelden oplopen. Er is weer ademruimte en crediteuren kunnen worden betaald. Ook hierbij let je op, je wil immers niet je gehele kas verbruiken voor het afbetalen van crediteuren.

Dit soort situaties kunnen worden voorkomen of efficiënter worden aangepakt. Dit kan onder andere middels ratio-analyse. Ratio’s tonen dus aan of een bedrijf financieel gezond is en/of wat aandachtspunten kunnen zijn.

Andere blogs

Closing en realisatie van de overnamedoelen

Closing en realisatie van de overnamedoelen

Na maanden van voorbereiding, onderhandelingen en juridische afstemming komt de transactie uiteindelijk tot een afsluiting, de closing. Dit is het moment waarop de feitelijke overdracht van aandelen of activa plaatsvindt en de koper juridisch eigenaar wordt van de...

Lees meer
Transactiedocumentatie

Transactiedocumentatie

Wanneer koper en verkoper overeenstemming hebben bereikt over de belangrijkste commerciële uitgangspunten van de transactie, zoals de koopprijs, structuur en voorwaarden, en het Due Diligence onderzoek is afgerond, volgt de fase van de definitieve...

Lees meer