Grip op de cijfers is geen doel op zich. Wel is het een goede tool naast een degelijke sales- en marketingstrategie en een heldere visie op het gebied van organisatorisch management. Als onderdeel van de financiële analyse zijn er een aantal ratio’s waar wij standaard naar kijken. Deze ratio’s geven ons namelijk een samenvatting van de cijfers en sluiten vaak aan bij het verhaal achter de cijfers. Deze ratio’s kunnen vervolgens worden gebruikt als stuurinformatie.

Voorbeeld:

Meerdere crediteuren hebben gebeld in het kader van openstaande posten bij jouw onderneming. De finance afdeling geeft aan dat de cash positie te laag is. Na wat uitzoek werk kom je erachter dat de debiteuren positie is opgelopen, na wat herinneringsmails en telefoontjes zie je de debiteuren positie aflopen en de kasgelden oplopen. Er is weer ademruimte en crediteuren kunnen worden betaald. Ook hierbij let je op, je wil immers niet je gehele kas verbruiken voor het afbetalen van crediteuren.

Dit soort situaties kunnen worden voorkomen of efficiënter worden aangepakt. Dit kan onder andere middels ratio-analyse. Ratio’s tonen dus aan of een bedrijf financieel gezond is en/of wat aandachtspunten kunnen zijn.

Andere blogs

Uitgestelde koopprijscomponenten

Uitgestelde koopprijscomponenten

Bij fusies en overnames is het vaststellen en de wijze van betaling van de koopprijs een cruciaal en vaak gevoelig onderdeel van de deal. Wanneer er onzekerheid bestaat over de toekomstige prestaties van het bedrijf of wanneer de koper niet de volledige prijs direct...

Lees meer
Totstandkoming koopprijs

Totstandkoming koopprijs

In het vorige artikel is beschreven wat de verschillen zijn tussen een aandelentransactie en een activatransactie. Beide vormen hebben een andere benadering voor het bepalen van de definitieve koopprijs. Koopprijs bepalen bij een aandelentransactie Bij een...

Lees meer