Grip op de cijfers is geen doel op zich. Wel is het een goede tool naast een degelijke sales- en marketingstrategie en een heldere visie op het gebied van organisatorisch management. Als onderdeel van de financiële analyse zijn er een aantal ratio’s waar wij standaard naar kijken. Deze ratio’s geven ons namelijk een samenvatting van de cijfers en sluiten vaak aan bij het verhaal achter de cijfers. Deze ratio’s kunnen vervolgens worden gebruikt als stuurinformatie.
Voorbeeld:
Meerdere crediteuren hebben gebeld in het kader van openstaande posten bij jouw onderneming. De finance afdeling geeft aan dat de cash positie te laag is. Na wat uitzoek werk kom je erachter dat de debiteuren positie is opgelopen, na wat herinneringsmails en telefoontjes zie je de debiteuren positie aflopen en de kasgelden oplopen. Er is weer ademruimte en crediteuren kunnen worden betaald. Ook hierbij let je op, je wil immers niet je gehele kas verbruiken voor het afbetalen van crediteuren.
Dit soort situaties kunnen worden voorkomen of efficiënter worden aangepakt. Dit kan onder andere middels ratio-analyse. Ratio’s tonen dus aan of een bedrijf financieel gezond is en/of wat aandachtspunten kunnen zijn.


Andere blogs
𝐕𝐞𝐫𝐚𝐧𝐝𝐞𝐫𝐢𝐧𝐠 𝐢𝐧 𝐮𝐰 𝐨𝐫𝐠𝐚𝐧𝐢𝐬𝐚𝐭𝐢𝐞? 𝐈𝐧𝐯𝐞𝐬𝐭𝐞𝐞𝐫 𝐢𝐧 𝐝𝐞 𝐥𝐞𝐢𝐝𝐢𝐧𝐠𝐠𝐞𝐯𝐞𝐧𝐝𝐞𝐧!
Bij veranderingen in organisaties wordt van leidinggevenden verwacht dat zij flexibel en adaptief zijn; zij hebben immers vaak de taak om de ‘verander-ideeën’ om te zetten in ‘anders handelen’ van de medewerkers. Veel leidinggevenden hebben moeite om zich aan te...
Het financieringsproces: meer dan geld regelen
Bij het sluiten van de LOI is het voor de koper belangrijk om al na te denken over de financiering. Als de koopsom volledig uit eigen middelen wordt betaald, is een financieringsvoorbehoud niet nodig. Wanneer echter bancaire financiering deel uitmaakt van de...
𝐎𝐧𝐝𝐞𝐫𝐳𝐨𝐞𝐤 𝐈𝐧𝐭𝐞𝐫 𝐀𝐜𝐭𝐮𝐬 – 𝐁𝐚𝐧𝐧𝐢𝐧𝐠 𝐀𝐝𝐯𝐨𝐜𝐚𝐭𝐞𝐧: 𝐃𝐞 𝐞𝐫𝐯𝐚𝐫𝐢𝐧𝐠𝐞𝐧 𝐯𝐚𝐧 𝐨𝐧𝐝𝐞𝐫𝐧𝐞𝐦𝐞𝐫𝐬 𝐛𝐢𝐣 𝐝𝐞 𝐯𝐞𝐫𝐤𝐨𝐨𝐩 𝐨𝐟 𝐚𝐚𝐧𝐤𝐨𝐨𝐩 𝐯𝐚𝐧 𝐞𝐞𝐧 𝐨𝐧𝐝𝐞𝐫𝐧𝐞𝐦𝐢𝐧𝐠
In gezamenlijkheid met Lieke van Aarssen en Maarten van Dooren van Banning Advocaten voeren Joost de Wind en Jordy Wijkmans een onderzoek uit naar de ervaringen van ondernemers bij de verkoop of aankoop van een onderneming. Indien jij in het verleden een onderneming...
Recente reacties