Joost de Wind

Automotive | Fusies & Overnames

JOOST DE WIND

Joost de Wind is Adviseur en Partner bij Inter Actus. Joost begeleidt ondernemingen in overnames en fusies en helpt daarnaast organisaties om hun rendement duurzaam te verbeteren. Hij is expert in het analyseren van verbetermogelijkheden bij organisaties. De combinatie van balans- en resultaatgegevens met kengetallen en de organisatiestructuur leidt tot een uitgekristalliseerd inzicht. De automotive sector heeft hij tot super specialisme verheven. Joost is hiernaast huisleverancier bij verschillende importeurs en dealerholdings op het gebied van herstructureringen, rendement-verbeteringstrajecten en bedrijfsovernames. Zo onderscheidt hij zich vanwege zijn zeer uitgebreide marktkennis binnen de Automotive. Voor dealers alsook dealerholdings, zowel nationaal als internationaal, werkt hij met talloze merken waaronder Audi, Volkswagen, Seat, Škoda, Porsche, MAN, BMW, Peugeot, Citroën, KIA, Hyundai, Mazda, Renault, Nissan, FCA, Ford, Mercedes, Maserati en Ferrari. Daarnaast ondersteude hij al méér dan 250 individuele dealers en dealerholdings bij het verbeteren van hun rendement en financiële bedrijfsvoering.

Sterke punten

  • Scherpe analyticus en een pragmatisch strateeg;
  • Begeleiding van verkoop of aankoop van de onderneming;
  • Begeleiding van herfinancieringstrajecten;
  • Analyseren en benchmarken van bedrijfs- en afdelingsresultaten;
  • Het inzichtelijk maken van verbeterpotentieel;
  • Vertalen van het verbeterpotentieel in concrete acties;
  • Ondernemers leren te ‘sturen op cijfers’;
  • De implementatie van managementinformatiesystemen (MRPlus).

'Ondernemers kijken naar de omzet en kosten, terwijl focus op brutowinst meer oplevert'

Joost de Wind 

Visie Joost

“Het valt mij op dat veel ondernemers bij het aansturen van hun onderneming vooral naar de omzet- en kostenkant kijken. Mijn ervaring is dat wanneer de brutowinst wordt verhoogd, de kosten vaak vanzelf (beter) in verhouding komen. Daarom kijk ik samen met ondernemers vooral waar verbeterkansen liggen. Dat vraagt meestal om organisatorische aanpassingen, maar vaak ook om een mentaliteitsverandering.  Zo maken we zelfs van goede ondernemers, nog bétere ondernemers! Samen met collega’s van Inter Actus zijn we in staat de klant te begeleiden bij het implementeren van de verandering.”