Iedereen heeft een persoonlijkheid. Persoonlijkheid verwijst naar individuele verschillen in karakteristieke patronen van denken, voelen en gedragen (Kazdin, 2000). De studie van persoonlijkheid richt zich op twee gebieden: het begrijpen van individuele verschillen in bepaalde persoonlijkheidskenmerken, en het begrijpen hoe de verschillende delen van een persoon samenkomen als een geheel (Kazdin, 2000).
Ontwikkeling van mensen
Mensen die ‘ergens tegenaan lopen’, of op zoek zijn naar groei en ontwikkeling, kunnen door de juiste begeleiding inzicht vinden in de manier waarop ze door hen als ‘ongewenst’ ervaren sociale omstandigheden onbewust in stand houden. Aan het doen van een beroep op gespecialiseerde begeleiding gaat in veel gevallen een periode vooraf waarin mensen (tevergeefs) middels goed bedoelde adviezen hebben geprobeerd verandering in hun omstandigheden te bewerkstelligen.
‘Persoonlijkheid’ van organisaties
Zoals mensen een persoonlijkheid hebben, zo heeft een organisatie een cultuur met kernwaarden die kan worden gezien als de ‘persoonlijkheid’ van een organisatie. De cultuur van een organisatie bestaat dus uit de verzameling van persoonlijkheden van de werknemers van de organisatie. In sommige onderzoeken naar organisatiecultuur wordt werknemers gevraagd welke persoonlijkheidskenmerken ze toeschrijven aan de cultuur van hun organisatie (Men, 2017).
Ontwikkeling in organisaties
Zoals het voor individuen ingewikkeld kan zijn om hun gedrag te veranderen, zo is het voor organisaties evenzo ingewikkeld om hun ‘gedrag’ te veranderen. Een organisatie is een samenspel van verschillende mensen die ieder met hun eigen persoonlijkheid een bijdrage leveren aan de organisatie. Verandering in organisaties gaat dus over het aanpassen van gedrag van mensen in specifieke situaties.
Zinloosheid van adviezen en oppervlakkige interventies
Indien je als persoon een ‘knelpunt’ ervaart en hier met mensen over in gesprek gaat krijg je vaak ongevraagd advies. Dit advies heeft in de regel weinig waarde (je kreeg het zonder dat je erom vroeg) en het is maar zeer de vraag of ‘advies’ de juiste vorm is om te komen tot een oplossing voor jouw knelpunt.
Zoals individuele mensen niet gebaat zijn bij adviezen, leveren adviezen organisaties nauwelijks toegevoegde waarde op voor de oplossing van hun ‘knelpunten’. Toch zijn er talloze adviestrajecten (what’s in a name) waarin middels adviezen getracht wordt knelpunten in organisaties op te lossen. Maister (1997) vergelijkt deze werkwijze met die van een apotheker; potentieel waardevol en weinig diepgaand. Weinig diepgaand omdat de analyse ontbreekt (die doet een apotheker ook niet). Om een organisatie succesvol te begeleiden is een analyse van het systeem (wat een organisatie is) een absolute randvoorwaarde. Uit onze eigen praktijk weten we dat de analyse van het systeem inzicht geeft in waarom de organisatie in de onwenselijke situatie verkeert, wat oplossen van het knelpunt eerder niet mogelijk maakte en wat er nodig is om de organisatie echt verder te brengen.

Andere blogs
Het financieringsproces: meer dan geld regelen
Bij het sluiten van de LOI is het voor de koper belangrijk om al na te denken over de financiering. Als de koopsom volledig uit eigen middelen wordt betaald, is een financieringsvoorbehoud niet nodig. Wanneer echter bancaire financiering deel uitmaakt van de...
๐๐ง๐๐๐ซ๐ณ๐จ๐๐ค ๐๐ง๐ญ๐๐ซ ๐๐๐ญ๐ฎ๐ฌ – ๐๐๐ง๐ง๐ข๐ง๐ ๐๐๐ฏ๐จ๐๐๐ญ๐๐ง: ๐๐ ๐๐ซ๐ฏ๐๐ซ๐ข๐ง๐ ๐๐ง ๐ฏ๐๐ง ๐จ๐ง๐๐๐ซ๐ง๐๐ฆ๐๐ซ๐ฌ ๐๐ข๐ฃ ๐๐ ๐ฏ๐๐ซ๐ค๐จ๐จ๐ฉ ๐จ๐ ๐๐๐ง๐ค๐จ๐จ๐ฉ ๐ฏ๐๐ง ๐๐๐ง ๐จ๐ง๐๐๐ซ๐ง๐๐ฆ๐ข๐ง๐
In gezamenlijkheid met Lieke van Aarssen en Maarten van Dooren van Banning Advocaten voeren Joost de Wind en Jordy Wijkmans een onderzoek uit naar de ervaringen van ondernemers bij de verkoop of aankoop van een onderneming. Indien jij in het verleden een onderneming...
Onderhandelingen โ De rol van de LOI in de onderhandelingen
De intentieverklaring (Letter of Intent, LOI) is vaak een scharniermoment in het onderhandelingsproces bij een overname. Waar de eerste gesprekken informeel en verkennend zijn, vormt de LOI de eerste concrete stap richting een gestructureerde onderhandeling. Dit...