Wat betekent deze vraag en waarom is dit belangrijk voor u als ondernemer? Vooropgesteld wil ik aangeven dat deze vraag vaak wordt beantwoord in dikke boeken en uitgebreide onderzoeken. Dit is ook volledig terecht. Waardecreatie is immers een ingewikkeld concept. Toch zal ik het samenvatten in een zin.

๐˜œ๐˜ธ ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ฅ๐˜ณ๐˜ช๐˜ซ๐˜ง ๐˜ท๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜จ๐˜ต ๐˜ธ๐˜ข๐˜ข๐˜ณ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ต๐˜ฐ๐˜ฆ ๐˜ธ๐˜ข๐˜ฏ๐˜ฏ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜ถ (๐˜ฎ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ช๐˜ฎ๐˜ข๐˜ข๐˜ญ) ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ณ๐˜ฌ๐˜ต๐˜ค๐˜ฐ๐˜ฏ๐˜ง๐˜ฐ๐˜ณ๐˜ฎ ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ต ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ฉ๐˜ข๐˜ข๐˜ญ๐˜ต ๐˜ฐ๐˜ฑ ๐˜ถ๐˜ธ ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ด๐˜ต๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ช๐˜ฏ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฏ.

Let wel op: Wanneer dit minimale rendement niet wordt behaald, kan het voorkomen dat potentiรซle kopers uw bedrijf enkel tegen een ‘discount’ bereid zijn over te nemen. Dit is een bittere pil om te moeten slikken tijdens een overnametraject.

Daarom adviseren wij om te toetsen of u degelijke rendementen behaalt. Naast het toetsen van het rendement kunnen wij ingaan op meer facetten, zodat u een helder beeld krijgt van hoe u uw onderneming beter kunt inrichten om ‘verkoopklaar’ te zijn, ook wanneer een potentiรซle verkoop verder weg in de toekomst ligt.


De ervaring leert ons dat deze toetsingen en bijbehorende adviestrajecten honderdduizenden tot miljoenen extra kunnen opleveren. Deze ‘winsten’ kunnen op korte termijn worden behaald door het benutten van omzetpotentieel en door kostenbesparingen te realiseren. Op de lange termijn worden deze ‘winsten’ behaald in de vorm van een hogere verkoopprijs van uw onderneming.

    Andere blogs

    Informatiememorandum

    Informatiememorandum

    In het vorige artikel is besproken hoe je gevoelige informatie tijdens een overnametraject beschermt. Zodra de juiste partij in beeld is en een NDA is getekend, kan er meer informatie over de onderneming worden gedeeld. Vaak gebeurt dit in de vorm van een...

    Lees meer
    Geheimhouding in M&A

    Geheimhouding in M&A

    In het vorige artikel is besproken hoe belangrijk het is om de juiste koper of verkoper te vinden. Tijdens die zoektocht wordt in beginsel enkel anonieme informatie gedeeld, zoals een bedrijfsprofiel of globale cijfers. Zodra gesprekken serieuzer worden, komt er...

    Lees meer
    Matchmaking in M&A

    Matchmaking in M&A

    In de vorige artikelen is beschreven hoe je de waarde van een onderneming kunt bepalen. Maar waarderen is slechts รฉรฉn onderdeel van een overnametraject. Minstens zo belangrijk is het vinden van de juiste partij om de overname te realiseren. Dat is waar matchmaking in...

    Lees meer