Met indirecte kosten
direct waarde toevoegen, jazeker!
Voor u als ondernemer zijn er verschillende manieren om de waarde van uw bedrijf te verhogen. Hierbij is de ene manier eenvoudiger te realiseren dan de ander. Denkt u aan het verkopen van uw onderneming dan is het aan te raden om tijdig met waardeoptimalisatie van uw bedrijf te beginnen. Optimaal hoeft niet altijd maximaal te zijn, immers bij verkoop kunnen ook andere overwegingen een belangrijke rol spelen.
Uw aandacht zal zoals bij veel ondernemers uitgaan naar het zo goed mogelijk bedienen van uw klanten, het hebben van de juiste producten tegen concurrerende prijzen, het zelf fabriceren van producten of ze in te kopen, het begeleiden van uw personeel, financiële zaken, het maken van plannen voor de toekomst, de dagelijkse gang van zaken etc. Een goede invulling van dit alles draagt immers bij aan de groei en continuïteit van de onderneming en daarmee aan waardeverhoging. Het is echter niet makkelijk om dit even op korte termijn de realiseren. Zaken als het structureel verhogen van de omzet, het zelf gaan produceren van goederen, de directe kosten verlagen en de concurrentie voor te blijven in ontwikkeling en de bediening van de markt vergen nu eenmaal tijd. Zijn er ook aandachtsgebieden die de waarde verhogen en direct kunnen worden opgepakt? Jazeker!
Een categorie kosten die vaak op minder belangstelling kan rekenen zijn de indirecte kosten. Dit zijn kosten die geen onderdeel uitmaken van uw product of de totstandkoming daarvan, zoals:
Media inkoop, print en promoties, fotografie en agentschappen
Uitzendkrachten, bewaking, schoonmaak, catering, lease-auto’s
Elektriciteit, gas, water, brandstof, afval
Hardware, Software, Telecom
Kantoorartikelen, kantoormeubilair, kopieerpapier
Luchtvaartmaatschappijen, hotels, evenementen
Vrachtwagens, batterijen, pallets, transport
Service level overeenkomst, onderhoud koelingssysteem, onderhoud deuren/dokleveler, onderhoud apparatuur
Constructie – Plafonds en vloeren, muren en deuren, onderaannemers
Bedrijfskleding, folie, trays, labels, plastic verpakking


Vaak zijn indirecte kosten verspreid over de organisatie en lijken daarom minder interessant. Maar wat blijkt, in de praktijk maken ze al snel tussen de 7,5% en 12,5% van de omzet uit. Stelt u zich eens voor dat u daar 10% of meer op kunt besparen met betere kwalitatieve specificaties en minder juridische risico’s zonder dat dit al te veel van uw aandacht vergt!
Op de markt is een aantal gespecialiseerde bedrijven, zoals het Amsterdamse proQure of Expense Reduction Analysts, die voor u de indirecte kosten optimaliseert, waarbij de focus volledig ligt op de juiste prijs-/kwaliteitverhouding. Uit praktijkcases blijkt dat substantiële besparingen worden gerealiseerd in combinatie met betere kwaliteit en/of voorwaarden. Bij een EBITDA multiple van bijvoorbeeld 5, zie je deze besparing 5 keer terug in de koopsom van uw bedrijf. Zie artikel over EBITDA multiples en waarde van verkochte ondernemingen.
Het verkopen van een onderneming is geen alledaagse business. Aan deze beslissing gaat vaak een lang traject vooraf. Het overnameproces is intensief en vergt aandacht voor mens, emotie en cultuur. Inter Actus begeleidt U in het hele verkooptraject, waarbij wij nadrukkelijk rekening houden met uw wensen en doelen. Wij kijken verder dan alleen de transactie en zorgen ervoor dat voor U het hele plaatje klopt.
Maak nu gebruik van de gratis waardescan en krijg inzicht in de waarde van uw onderneming.