Vallei Auto Groep

Naam/functie: Bert de Kroon, algemeen directeur en mede-eigenaar



Aantal medewerkers: circa 250
 
Activiteit:
Vallei Auto Groep is de offici√ęle Volkswagen-, Audi-, SEAT-, ҆KODA- en Volkswagen Bedrijfswagen-dealer in de Gelderse Vallei-regio. Het bedrijf heeft 5 vestigingen: in Veenendaal (2), Ede, Wageningen en Scherpenzeel. Onder de slogan ‚Äėtotale mobiliteit onder √©√©n dak‚Äô regelt Vallei Auto Groep alle facetten die bij een mobiliteitsbehoefte horen: van financiering, leasing, onderhoud, reparatie en schadeherstel tot onderdelen en accessoires. De Vallei Auto Groep omvat naast het autobedrijf ook een eigen leasemaatschappij (Vallei Autolease), een FOCWA-gecertificeerd schadebedrijf en een verhuurafdeling (Vallei Autoverhuur).
 
Case: Optimaliseren van het rendement
 
Consultants Inter Actus: Joost de Wind en Klaas-Jan Klatten
 
Bert de Kroon: ‚ÄúBij de oprichting van de Vallei Auto Groep in 2003 en een reorganisatie in 2005, hadden wij al goede ervaringen opgedaan met Inter Actus. Toen in 2015 ons rendement achterbleef, zijn we opnieuw met hen in gesprek gegaan. We hadden zelf al een aantal verbetertrajecten in gang gezet, maar dat leidde niet snel genoeg tot resultaat. We wilden weten: ‚Äėwaar zit hem dat nu in?‚ÄĚ Met die vraag kwamen we terecht bij Joost de Wind. Na het eerste gesprek is Joost gestart met het analyseren van de cijfers. Hij gaf daarbij al snel aan op welke punten we afweken van de benchmark. ¬†
Ook concludeerde hij dat de organisatieontwikkelingen die al in gang waren gezet, niet ver genoeg waren doorgevoerd en managers nog te weinig verantwoordelijkheid namen. N√≥g meer focus op het resultaat was nodig. Om deze ontwikkeling te versnellen, bracht Joost ons in contact met zijn collega Klaas-Jan Klatten. Klaas-Jan begeleidt bedrijven bij het doorvoeren van (organisatie)veranderingen van directie tot op de werkvloer. Hij stelde voor om alle leidinggevenden een assessment te laten afnemen om te kijken waar ieders kwaliteiten liggen en hoe deze aansluiten op de nieuwe gewenste werkwijze. Te beginnen met de leden van het directieteam, waaronder ikzelf. Mijn ervaring is dat Klaas-Jan je op een prettige, soms ook confronterende manier naar jezelf laat kijken. Hij laat je inzien wat het effect is van de dingen die je doet, of niet doet. Legt de bal bij jou om keuzes te maken. Tegelijkertijd blijft hij zakelijk, integer en uitermate doelgericht. Op deze wijze heeft Klaas-Jan met alle directie- en MT-leden gesprekken gevoerd. Sindsdien is er organisatorisch veel veranderd. Het toenmalige directieteam is opgeheven. We werken nu met een kleiner, maar slagvaardiger managementteam. Daarnaast legt onze verkoop meer focus op inspannings- en resultaatdoelen, en zijn we overgegaan op een ander beloningssysteem. Aan de hand van dag-, week- en maandrapportages kijken we, veel nadrukkelijker dan voorheen, vooruit. Ook hanteren we een proactievere klantbenadering. Hoe de medewerkers met deze veranderingen omgaan? In het begin zag je dat men even moest wennen. Maar nu er duidelijkheid is, merken we dat medewerkers steeds enthousiaster worden en veel meer hun verantwoordelijkheid nemen. We hebben ook altijd open gecommuniceerd waar we met het bedrijf naar toe willen, en welke stappen hiervoor nodig zijn. Maar het traject loopt nog: na het MT en de sales gaan we nu aan de slag met de medewerkers in de aftersales. Ook blijft Klaas-Jan een aantal van ons coachen in zogenaamde spiegelgesprekken. Waarom ik Inter Actus aanbeveel? Omdat het plezierige mensen zijn, die over heel veel ervaring en branchekennis beschikken √©n enorm vakbekwaam zijn. Wat ze zeggen, klopt. Bovendien merk ik dat ze zich echt betrokken voelen bij ons bedrijf. Als het nodig is, kan ik ze 24 uur per dag bereiken. Tegelijkertijd blijven ze zakelijk en gaan ze niet op jouw stoel zitten. Dat maakt dat het traject heel plezierig verloopt en we nu ook daadwerkelijk resultaten zien. Ik heb er dan ook het volste vertrouwen in dat de Vallei Auto Groep, mede dankzij de inzet van Inter Actus, een gezonde toekomst tegemoet gaat!‚Ä̬†¬†¬†