Bruynzeel Keukens

Naam/functie: Ron van den Berg, directeur



Aantal medewerkers: 700

Activiteit:
Al meer dan 115 jaar bepaalt Bruynzeel Keukens het gezicht van de Nederlandse keuken. Naast het ontwerpen, produceren en leveren van keukens aan particulieren, is Bruynzeel Keukens marktleider in de projectenmarkt. Alle Bruynzeel keukens worden gemaakt in de eigen fabriek in Bergen op Zoom, en zijn daarmee een echt Nederlands kwaliteitsproduct.

Case(s): Ontwikkeltraject B2B commercieel medewerkers.

Consultant(s) Inter Actus: Klaas-Jan Klatten en Willem Bas.

Ron van den Berg: “Bruynzeel Keukens is al decennialang voorkeursleverancier van veel zorginstellingen, woningcorporaties, aannemers, vastgoedbeleggers en projectontwikkelaars. Deze ‘projectenmarkt’ is de laatste tijd enorm in beweging. Met name in de huursector (o.a.woningcorporaties) vindt een commercialiserings- en professionaliseringsslag plaats. Die verandering vraagt om nieuwe skills van onze accountmanagers. Zij moeten op een ander, hoger niveau met onze zakelijke klanten kunnen sparren. Om hen in dit ontwikkeltraject te helpen, zijn we in gesprek gegaan met vier bureaus. De methode van Inter Actus sprong er meteen uit: geen zweverige theorie, geen dikke rapporten, maar concreet in de praktijk aan de slag. De medewerkers vonden het bovendien belangrijk dat de trainer iemand is met commerciële praktijkervaring. Om te beginnen, hebben we samen met Inter Actus een profiel opgesteld van de ideale verkoper. Op basis van de criteria heeft een assessment plaatsgevonden. Hierbij moesten de accountmanagers online een vragenlijst beantwoorden. Na het assessment volgde een individueel trainingsprogramma. Hierbij is de trainer, Willem Bas, met iedere accountmanager afzonderlijk mee op klantbezoek gegaan. Bevindingen en verbeterpunten uit deze klantgesprekken werden met de betreffende accountmanager besproken. Tegelijkertijd werden onze commercieel managers en ikzelf door Klaas-Jan Klatten gecoacht op het gebied van leiderschap en aansturing. Het totale traject heeft 6 maanden in beslag genomen. Het heeft ons veel inzichten opgeleverd. In de medewerkers, maar ook in het verbeteren van de effectiviteit en kwaliteit van onze verkooporganisatie. We hebben als verkoopteam nu alle tools in handen om ons marktaandeel verder uit te bouwen!”