Van Tilburg-Bastianen Groep

Naam/functie: Marc Koenders, algemeen directeur

 
Aantal medewerkers/vestigingen: ca. 500 medewerkers
 
Activiteit: De Van Tilburg-Bastianen Groep (opgericht in 1934) is een professionele en duurzame mobiliteitspartner met de hoofdzetel in Breda. Naast de verkoop van nieuwe (bedrijfs)auto‚Äôs, trucks en trailers biedt de TB-Groep ook universele autoleasing (TB Lease), truckverhuur (Combi Cargo), personenwagenverhuur (TB Autoverhuur/ Euromobil), autoschadeherstel (Care Schadeservice Breda en Oosterhout), truckschadeherstel (Roosendaal) en een occasioncentrum in Etten-Leur. Verkoop en onderhoud van personenauto‚Äôs (o.a. Volkswagen, Audi, SEAT en ҆KODA) is gevestigd in Breda, Etten-Leur en Oosterhout. TB DAF is gevestigd in Breda, Utrecht, Vianen, Ede, Duiven, Nijmegen, Gorinchem, Tiel, Goes, Hulst, Roosendaal en Sas van Gent, en heeft ook zeven eigen vestigingen in Polen.
 
Case(s): o.a. analyse en advisering bij overnametraject
 
Consultants Inter Actus: Onno Adriaanse en Joost de Wind
 
Marc Koenders is sinds 2005 verantwoordelijk voor de directievoering van de TB-Groep. Onder zijn leiding verdrievoudigde de omzet van het bedrijf, en zette het ook de eerste stappen over de grens. Conform de strategie van importeur Volkswagen om de dealerschappen van VW, SEAT en ҆koda overal onder √©√©n dak onder te brengen, startte Marc drie jaar geleden overnameonderhandelingen met een collega-dealerbedrijf.

‚ÄúDat was het moment waarop we Inter Actus gevraagd hebben om met ons mee te denken‚ÄĚ, vertelt Marc Koenders. ‚ÄĚWe wilden graag weten: wat voor bedrijf kopen we? En hoe kunnen we deze het beste integreren binnen onze bestaande organisatie? In onze branche zijn de risico‚Äôs groot en de marges flinterdun. Dan is het fijn als er bij belangrijke beslissingen een onafhankelijke partij over je schouder meekijkt en kan adviseren.

Joost de Wind ging meteen aan de slag met een analyse van het cijfermateriaal. Op basis hiervan heeft hij verschillende scenario’s doorgerekend zodat we konden vergelijken. Onno Adriaanse hield de verschillende scenario’s vervolgens tegen het licht van de ontwikkelingen binnen de branche. Die combinatie van meerekenen én strategisch meedenken, is wat Inter Actus uniek maakt. Ook begrijpen ze, vanwege hun enorme ervaring binnen de automotive, heel goed wat er procesmatig in onze business gebeurt. Daardoor kunnen ze snel schakelen. En dat is precies wat je op zo’n moment nodig hebt.

Inmiddels zijn de overname en integratie een feit, en moeten de verwachte synergievoordelen komend jaar resultaat gaan opleveren. De planning hieromtrent verwerken we in ons businessplan, waarbij we Joost en Onno om feedback zullen vragen.‚ÄĚ